Anda sudah membaca novel dan komik yang telah kami paparkan? Berapa bintang yang anda hendak beri? Cuma klik jumlah bintang di bawah setiap entri.

Friday, December 25, 2009

Manik Merah Jambu

Temubual bersama Ney Joehan.



Meesha dan Aishah.
Dua gadis dari latar belakang yang berbeza.
Antara pelajar sekolah antarabangsa dan pelajar sekolah biasa.
Namun mereka punya minat dan cita-cita yang sama.
Manik, butang dan labuci menjadi sahabat mereka.
The Golden Wardrobe mula dikenali kerana rekaan unik mereka.
Rancangan mereka mula dicemburui...
Mampukah mereka mencapai impian menjadi pereka fesyen?


1. Ceritakan serba sedikit latar belakang penulisan anda. Bagaimana anda bermula sebagai penulis dan antara karya yang pernah diterbitkan.
Saya mula menulis secara tidak serius di blogspot dengan menggunakan bahasa Melayu rendah (BMR). Dikelilingi oleh editor-editor yang sering mengusung manuskrip ke mana-mana saja dan minat datang secara perlahan-lahan selepas membaca 4 siri TWILIGHT.

2. Bagaimana boleh timbul idea nak buat cerita berbentuk sebegini?
Saya memang suka menjahit dan saya banyak beli jeans di bundle. Saya tambah manik pada jeans-jeans tu. Tadaaaa.... macam seluar mahal. Saya memang suka benda yang berkilat. Idea datang jadi, mengapa pula kita tak boleh benda lama itu seperti baru dan jual, kan?!

3. Apakah cabaran dan pengalaman dalam menghasilkan cerita yang mempunyai maklumat fakta sebegini?
Saya akan bereksperimen dengan pakaian sendiri terlebih dahulu sebelum menulis dan tidak semua orang suka pakai pakaian yang 'terlebih kreatif' seperti saya. Fakta-fakta seperti nama manik saya rujuk pada buku. Dalam masa yang sama, saya juga belajar mengenali manik dengan nama yang betul.

4. Harapan anda terhadap novel ini?
Harapan saya, biarlah buku ini dapat membuka minat remaja yang terpaksa beli pakaian mahal untuk kelihatan 'art' atau 'kreatif' padahal benda tu semua boleh buat sendiri. Buat design sendiri lebih fun! Sudahlah fun, boleh jual-jual pula. Ini sudah fun fun. :)

5. Projek terbaru selepas Manik Merah Jambu?
Sambungan Manik Merah Jambu, sambungan Chronicle 301, beberapa manuskrip yang masih disimpan dalam bentuk draf dan projek khas bersama 2 penulis lain untuk menghasilkan novel orang bujang. Nantikannnnnnnn~~

No comments: