Anda sudah membaca novel dan komik yang telah kami paparkan? Berapa bintang yang anda hendak beri? Cuma klik jumlah bintang di bawah setiap entri.

Monday, April 18, 2011

Bunga di Rimba

Cuba anda perhatikan kulit luar novel ini. Pada pendapat anda, novel ini berkisahkan tentang apa ya? Adakah jawapan anda tepat? Mari kita tanyakan kepada penulisnya, Zuliana Abuas.



Rimba itu adalah rumahnya. Tempat di mana dia berbicara dengan alam, meneruskan kehidupan siang yang rutin, tetapi menggembirakan. Menjalani kehidupan malam yang panjang, tetapi cukup mendamaikan. Bagi Ajura, hidup dan matinya, biarlah di rimba itu. Namun sesuatu telah berlaku. Permergian si ayah yang sudah melangkau waktu, benar-benar membuat dia buntu.

Akhirnya, gadis itu terpaksa memberanikan diri, cuba menjengah dunia luar yang asing yang tidak pernah diimpikan. Dalam pencarian, dia bertemu Yusri, lelaki yang berbudi. Lelaki yang dalam diam menyimpan hati padanya tetapi takut meluahkan. Dapatkah Ajura bertemu dengan ayahnya semula? Apakah hubungan Yusri dan Ajura akan berkembang mekar?


Latar belakang penulisan anda

Saya meminati bidang penulisan semenjak zaman persekolahan lagi. Saya juga gemar menghabiskan masa dengan membaca novel. Pada tahun 2006, saya berpeluang mengikuti bengkel pertama yang dianjurkan oleh syarikat Alaf 21. Semenjak dari detik itu saya sering mengikuti bengkel-bengkel yang diadakan oleh syarikat penerbitan dan juga anjuran persendirian.

Pada tahun 2007, saya mula menulis sedikit demi sedikit dan pada tahun 2008 barulah saya berani menyerahkan manuskrip saya untuk dinilai. Walaupun kali pertama manuskrip saya telah ditolak oleh sebuah syarikat penerbitan tetapi itu semua tidak melemahkan semangat saya. Kali kedua manuskrip pertama saya diterima syarikat penerbitan kedua dan mereka bersetuju untuk menerbitkannya.

Karya pertama saya adalah “Viva Sakura” terbitan NB Kara Sdn Bhd dan diterbitkan pada tahun 2009. Novel kedua saya yang berjudul “Bunga di Rimba” juga diterbitkan oleh syarikat yang sama pada tahun 2011. Novel ketiga saya berjudul "Puteri Karla" bakal berada di pasaran penghujung April atau pada Mei 2011. Novel ketiga ini bakal diterbitkan oleh syarikat Fajar Pakeer Sdn Bhd.


Bagaimana boleh dapat idea untuk buat cerita ini dan mengapa anda memilih genre ini?

“Bunga di Rimba” adalah cubaan pertama saya untuk menulis dalam genre misteri. Mungkin novel tidak terlalu berat dengan misteri seperti novel-novel penulis misteri yang ada di Malaysia tetapi saya tetap mencuba kerana saya sendiri masih belajar dan masih cuba mendalami ilmu penulisan untuk genre-genre sebegini. Mungkin masih terdapat kelemahan di sana sini tetapi saya akan membaiki kelemahan itu untuk projek seterusnya.

Idea untuk menghasilan “Bunga di Rimba” bermula daripada sebuah gambar yang menjadi hiasan skrin komputer saya. Saya sangat tertarik melihat gambar itu dan saya mula berangan untuk berada dalam gambar tersebut. Saya juga teringin menulis sebuah kisah yang sedikit lain daripada novel saya sebelum ini. Saya ingin mempunyai novel berlatar belakangkan alam semula jadi kerana memang saya sangat mencintai suasana kampung dan hutan. Dari situ sedikit demi sedikit idea muncul sehinggalah ke akhirnya.


Apakah cabaran dan pengalaman dalam menghasilkan novel ini?

Memang ada beberapa cabaran untuk menghabiskan manuskrip ini. Sebenarnya “Bunga di Rimba” adalah manuskrip pertama saya iaitu mula ditulis pada tahun 2006. Kerana beberapa cabaran menyebabkan saya agak lambat menyiapkan manuskrip ini. Dalam proses menyiapkan manuskrip ini, saya menghadiri beberapa bengkel penulisan untuk genre misteri thriller nagi menambah ilmu dan juga mempelajari genre sebegini kemudian barulah saya berjaya menghabiskannya.

Antara cabaran adalah dari segi penyusunan fakta dan plot misteri. Bagi menghasilkan genre cinta, biasanya polanya tidak terlalu berbelit. Tetapi untuk menghasilkan genre misteri, penulis harus bijak dan peka bagaimana untuk menyusun plot dan subplot. Saya juga harus berhati-hati dengan fakta agar tidak memeningkan kepala pembaca dan saya perlu tahu bagaimana untuk memancing hati pembaca untuk terus membelek dari satu muka surat ke satu muka surat.

Selain itu, genre misteri thriller di Malaysia sudah ada penulis seniornya. Saya pula penulis baru dan kebiasaannya peminat genre ini tidak begitu yakin dengan penulis baru seperti saya menyebabkan keberanian saya untuk menghantar manuskrip “Bunga di Rimba” agak kurang. Sehinggalah pada tahun 2010, saya memberanikan diri menyerahkan manuskrip ini kepada pihak NB Kara. Walau bagaimanapun, saya tetap memasukkan elemen-elemen cinta dalam novel ini agar pembaca novel cinta dapat menerima unsur-unsur misteri yang cuba saya terapkan.


Harapan terhadap novel ini

Harapan saya agar pembaca di luar sana dapat menerima percubaan pertama saya ini dan saya memohon maaf seandainya penulisan saya ini tidak sehebat penulis senior untuk genre-genre sebegini. Insya-Allah, saya akan cuba membaiki segala kelemahan yang ada. Semoga segala isi yang baik dapat memberi tauladan kepada pembaca dan segala isi yang kurang baik dapat memberi sempadan kepada pembaca.


Projek novel akan datang

Buat masa ini saya sedang bergabung tenaga dengan dua orang rakan untuk menghasilkan cerita kanak-kanak. Selain itu saya sedang menyiapkan dua buah manuskrip yang mana kedua-duanya mengenai kisah cinta tetapi mengunakan elemen yang berbeza. Saya juga cuba menulis kisah cinta berlandaskan Islamik namun saya sendiri tidak berani mengatakan yang ia adalah Novel Islamik kerana ilmu yang saya ada masih cetek. Tetapi saya cuba menerapkan unsur-unsur Islamik semampu mungkin.



Temui Zuliana Abuas di booth NB Kara, PBAKL, PWTC pada 24 April ini!


No comments: