Anda sudah membaca novel dan komik yang telah kami paparkan? Berapa bintang yang anda hendak beri? Cuma klik jumlah bintang di bawah setiap entri.

Wednesday, April 27, 2011

Komik Lawak Orang Bujang


Komik Lawak Orang Bujang adalah karya kedua pelukis komik bernama Froggy Papa di bawah label Komik-M. Beliau yang sebelum ini lebih dikenali dengan Komik BabapBoi merupakan seorang yang ceria dan suka berjenaka. Mari kita ikuti temu bual istimewa bersama Froggy Papa yang sudah tidak bujang lagi (sudah beristeri).

Ceritakan latar belakang saudara dan antara karya yang sudah diterbitkan.
Assalamualaikum. Latar belakang eh? Saya ini sebenarnya tak suka bercerita pasal latar belakang saya. Kalau menyanyi suara latar saya sukalah. Tapi secara ringkasnya, saya ni lahir di Johor Bahru. Membesar pun di sana juga. Tahun 2001, saya berhijrah ke Kuala Lumpur. Masa tu kerja dengan 'komik Anak-anak Sidek' dengan nama pena Peiros. Tahun 2006, saya bekerja dengan syarikat membuat casual games, serta games-games SMS di Astro tu. Err... lepas tu saya berhenti kerja pada tahun 2007 dan buat freelance fulltime sampai sekarang. Komik solo pertama saya ialah 'Babap Boi' yang diterbitkan pada tahun 2010 dan kini komik 'Lawak Orang Bujang' pada tahun 2011. Hsnff... hsnff... penat ni cakap laju-laju macam ni tau.

Bagaimana boleh timbul idea buat komik Lawak Orang Bujang (LOB)?
Sebenarnya komik LOB ni asalnya adalah projek komik MMS dengan usahasama Mmode Sdn Bhd. Tajuk asalnya 'Lawak kecoh'. Komik ini format asalnya dalam bentuk MMS yang kau orang dapat dua kali seminggu kalau kau orang subscribe. Kalau kau orang tak subscribe, sah-sahlah kau orang tak dapat. Ya tak? Idea lawak kecoh diilhamkan daripada pengalaman bujang saya sendiri dan pengalaman yang tak pernah wujud dalam hidup saya. Tapi barangkali wujud dalam hidup orang lain. Ceritanya ringkas dan tak memenatkan otak, namun saya sentiasa cuba mencari humor yang dekat di hati pembaca. Alah, macam TV9 la, dekat di hati. Hahahha... eh tak lawak eh? Lepas tu memandangkan komik ini laku macam cekodok pisang dan sudah ada lebih 100 episod, saya pun dapat idea untuk membuat kompilasi komik ni. Syukur Komik-M sudi untuk menerbitkannya di bawah siri "Dunia Kartun" dengan tajuk LOB.

Cabaran dan pengalaman dalam menghasilkan LOB?
Cabaran membuat komik ini sangat kurang. Kerana komiknya sudah ada. Kan saya dah cakap ini komik kompilasi tadi. Jadi cuma kompilasi sajalah. Heheh. Tapi yang sukarnya format MMS dulu amat kecik saiz dan resolusinya, jadi saya terpaksa lukis semula semua komik yang ada supaya kualitinya tak menurun/pixel pecah selepas dicetak. Proses ni memang ambil masa yang lama. Ibarat meniti titian usang dan tiangnya pula dimamah usia. Tiada yang kekal selain daripada-Nya...


Froggy sedang bergaya sebagai
seorang ahli gusti



Harapan terhadap LOB?
Harapan saya supaya pembaca terhibur melayan komik yang santai ini, seterusnya komik ini laku dan sold out sehingga terpaksa diulang cetak sebanyak 90 kali! Wahaha! Jangan lupa rekomen kepada kawan-kawan seofis, sedarjah, sekelas, sebilik, serumah dan sebantal ya! (Jangan kongsi pada kawan anda yang tak bayar sewa rumah tu! Biar dia jeles!)

Projek komik terbaru dan akan datang?
Untuk komik MMS, saya ada enam keping yang sentiasa dihantar setiap minggu. Komik solo terbaru selepas ini ialah Babap Boi #2 dan selepas itu projek buku tutorial (yang mana proposalnya belum dihantar) dan LOB #2 sebelum hujung tahun ni. Tahun depan relaks saja sebab banyak royalti masuk. Wahahaha... teramatlah berangan saya ni!! Hehhehe...

Sila dapatkan Lawak Orang Bujang
di kedai-kedai buku bukannya di toko-toko jamu.

No comments: