Anda sudah membaca novel dan komik yang telah kami paparkan? Berapa bintang yang anda hendak beri? Cuma klik jumlah bintang di bawah setiap entri.

Monday, July 18, 2011

Ultra Qalif


Alhamdulillah, bertemu kita sekali lagi di satu-satunya saluran info yang memaparkan karya-karya novel mahupun komik tanah tumpahnya darahku, Malaysia yang tercinta. Kali ini kami mahu menemu bual seorang pelukis komik yang popular dengan siri komik 'Ultra Qalif'. Mari kita korek riwayat hidup saudara Bophairy.

Assalamualaikum, saudara Bophairy. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk ditemu ramah. Dengar khabar, ada berita gembira sewaktu di Majlis Anugerah Pekomik 2011 yang baru berlangsung pada penghujung bulan Jun yang lepas. Boleh kongsikan apakah berita baik tersebut?
Waalaikumussalam. Terima kasih juga kerana sudi menemu ramah saya yang bukan siapa-siapa ini. Alhamdulillah, komik Ultra Qalif #1 memenangi kategori 'komik baru terbaik'. Itulah berita gembira yang tidak pernah saya sangka akan saya dapat. Alhamdulillah.

Menerima anugerah daripada 
Tuan Azhar Abdullah di atas pentas.

Ceritakan latar belakang saudara dan antara karya yang sudah diterbitkan.
Untuk menceritakan latar belakang, saya rasa perlu ada muzik latar baru menarik. Tapi kalau tiada, harap pembaca yang baca temu ramah ini dapat buat muzik sendiri dengan membuat beatbox. Saya memulakan karya melukis komik dengan melukis untuk majalah 'Kancil' dan 'Batu Api' sekitar tahun 2002. Kemudian saya bersama seorang kawan ada mencuba nasib menerbitkan majalah sendiri yang bernama 'TNT' tetapi hayatnya tidak panjang.

Kemudian, sekali lagi mencuba nasib dengan menerbitkan majalah komik info 'Fantasia' (bukan Fantasi ya). Tapi masih menemui jalan buntu. Mungkin kerana pada sekitar  tahun 2004-2005, industri dan penerimaan pembaca pada komik tempatan sangat dingin. Tapi alhamdulillah, sekarang pasaran komik sudah semakin baik dan pembaca kembali mempercayai komik.

Memandangkan industri yang agak tenat, saya hanya menumpukan membuat kerja-kerja freelance melukis dan mewarna untuk buku buku cerita kanak kanak. Tapi alhamdulillah, atas rezeki kurniaan Allah, saya mendapat peluang untuk berkarya dengan majalah 'Blues Selamanya' terbitan MOY. Tetapi mungkin rezeki saya hanya dapat berkarya beberapa bulan untuk majalah itu kerana tidak lama kemudian majalah itu tidak diterbitkan lagi.

Sehinggalah sekarang, Allah membuka jalan untuk saya berkarya dengan Komik M untuk tujuan yang lebih besar dan bermakna. Alhamdulillah, sampai sekarang saya masih berkarya dengan komik Ultra Qalif saya dan juga sangat seronok menyumbang karya untuk pelbagai komik komik antologi terbitan Komik M. Terima kasih Komik M!! anda memang kacak!

Bagaimana boleh timbul idea menghasilkan komik Ultra Qalif?
Hmm... Bagaimana ya. Begini, saya melihat pembaca pembaca muda amat cenderung kepada animasi dan komik-komik yang menampilkan watak-watak yang mempunyai kuasa luar biasa. Contoh yang paling ketara buat masa itu ialah watak 'Ben 10' yang memang menjadi fenomena. Jadi saya pun terfikir, mengapa tidak saya cuba untuk mereka seorang watak remaja yang mempunyai kuasa luar biasa dan cuba menarik minat pembaca-pembaca muda dengan watak itu. Di samping itu juga apalah salahnya jika saya menyumbang sedikit sebanyak kepada pembaca dengan menyelitkan nilai-nilai yang baik dalam komik saya. Jadi saya menerapkan nilai-nilai itu dalam watak Qalif.

Saya menterjemahkan kepada pembaca yang Qalif ini seorang anak yang baik, taat pada suruhan Allah, menghormati orang tua dan seorang yang kuat semangat. Di samping itu, beliau juga mempunyai kuasa yang tersangatlah hebat dan tidak terbatas. Kerana yang pastinya rata-rata pembaca komik saya terdiri daripada pembaca-pembaca muda, jadi harapnya sedikit sebanyak nilai-nilai baik itu menjadi teladan kepada mereka. Kalau tidak banyak, sedikit pun saya sudah bersyukur. Saya hanya mencuba. Ibarat  'menyelam sambil minum air'. Tapi harus diingat, jangan buat begitu jika menyelam di dalam laut. Jika tidak, pasti anda dapat penyakit darah tinggi yang kronik.

Bergaya ala-ala super model sambil
membaca komik sendiri. 

Cabaran dan pengalaman dalam menghasilkan Ultra Qalif ?
Untuk buku #1, saya rasa agak mencabar untuk menyiapkan komik sebanyak 100 muka surat. Itulah pertama kali dalam hidup saya kena melukis komik yang begitu panjang. Tetapi alhamdulillah, buku #2 dan buku #3 saya sudah mula menyesuaikan diri. Oleh sebab selalu melukis hingga lewat malam, sering juga saya tertidur semasa melukis dan bila saya periksa lukisan saya itu pada esok harinya, ada-ada saja objek-objek pelik yang saya lukis semasa saya separuh sedar. Magik sungguh...

Harapan terhadap Ultra Qalif?
Harapan saya untuk Ultra Qalif ini sangat besar dan harapnya juga dapat menyuntik sesuatu pada pembaca. Insya-Allah.

Projek komik terbaru dan akan datang?
Buat masa terdekat ini, saya sedang merangka untuk menyertai IPCC untuk tahun ini. Harapnya sempatlah. Kemudian, mungkin saya akan menghasilkan sebuah buku. Ya, buku. Bukan komik. Juga bukan sebuah novel. Apakah dia? Tungguuuu..


Dapatkan Ultra Qalif #1, #2 dan #3 di pasaran. 

1 comment:

JUNAIDI said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya.BUKA BLO DANA GHAIB MBAH RAWA GUMPALA